torsdag 22 oktober 2009

Varg

Då har det hänt igen, ännu en älskad familjemedlem har blivit tagen av varg här i voxnaskogarna.
De var ute på promenad, hunden försvann utom synhåll och kom inte tillbaka. 350 meter därifrån hittades den
- Död.


Jag kan inte låta bli att fråga, Ska det vara så här?
Vargdiskussionen är ett väldigt känsligt område och en väldigt diskuterad fråga i dag, inte minst av oss som bor i närheten av skogarna.Vargfrågan har även sträckt sig till storstäder i dagen läge, och än har nog ingen något bra svar på vad som bör göras.

Många hävdar att man får skylla sig själv som släpper våra hundar i skogen, det är faktiskt vargens revir . Säg det till den som hittat sin hund dränkt i sitt eget blod med tarmarna ute.
Argumentet att det är betydligt fler hundar som dör i trafiken varje år, än som tas av varg används också flitigt för att sätta "varg-hatare" på plats. Det medans argumentet att vargen blev utrotad av en anledning används av dem inte ens vill ha vargstammen kvar.

Själv har jag många funderingar och åsikter runt detta, men allt tänker jag inte ta upp nu för då lär jag bli hemsökt av alla vargfantaster. Jag tänker därför fundera kring varför det är så här och hur folk resonerar. Det jag undrar mest över är vad det är som gör vargen så otroligt unik att vi inte ens får införa skyddsjakt på den? Jag har aldrig varit med om att vi människor hållit ett viltdjur om ryggen så mycket som vi gör med vargen, då är jag ändå uppvuxen i en jägarfamilj som har skogen inpå tomten och lever väldigt nära inpå skogensinvånare. Vi har haft problem med björn, speciellt Barka, men när det blev skyddsjakt på henne och hennes ungar hade de inte orsakat oss lika mycket som vargen har gjort.
Vad är det med vargen som helt plötsligt får oss människor att bortse från vår plats högstupp i näringskedjan, som vi annars utnyttjar så väl.

Helt plötsligt ska vi anpassa oss efter vargen för att den har större rätt att vara i skogen än vi, är det så? Jag förstår det helt enkelt inte! Vi människor är brutala mot djur, vi föder upp dem i trånga utrymmen, slaktar dem och äter dem sedan utan att ens tänka på att det varit ett djur en gång. Vi bygger motorvägar som leder till att hur många djur som helst bli påkörda, bryr vi oss om det? Gör någon någonting åt det? Nej, vi säger att det är bra med jakt annars skulle fler bli påkörda eller gå in i vår trädgård och äta upp våra äpplen. För mig verkar det helt ofattbart att vi då håller vargen så pass mycket om ryggen, att vi tar sådan hänsyn till den.

Förklara för mig, vad är det som är så speciellt med vargen?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! Helt sjukt att vargen ska ha mer rätt än oss att vara i skogen när de flesta inte bryr sig ett skit om andra djur... Varför ska vargen vara viktigare än våra älskade hundar liksom? Vad får vi ut av den som är så jävla speciellt?

    SvaraRadera
  2. Hej jag vart så himla less när jag fick höra de också. Snart kan man inte ha barnen ute längre för man måste passa på vargen. För vargen är ju inte lika skygg som de var för några år sedan. Den kommer närmare in på gårdarna. Alice vakna imorse när hon sov hos mamma kl 06:00 o skällde som en tok med raggen rest. Hon sprang ner o skällde på dörren o fönstert, så mamma gick ut med henne o hon skällde fortfarande med raggen rest och luktade på hela gården o vädrade. Så antingen har de varit en varg eller björn på gården imorse. Läskigt!!

    SvaraRadera