tisdag 24 november 2009

Förbannade debatt!

Här följer ett inlägg där jag kommer trycka upp mina åsikter i ansiktet på er, där jag kommer förbanna alla de som hatar oss som har en åsikt om vargen, svära åt vargpolitiken och helt enkelt bara kasta ur mig allt som rör sig i huvudet på mig angåeende varg. Jag tänker inte försöka sensurera det för att inte göra folk arga, jag blir bara glad om ni blir arga, då kanske ni förstår mig. För jag är så jävla skitförbannad!

Ni små vargkramare, bara håll tyst! Va faan ska ni yttra er för? Ni har det precis som ni vill, vi får inte jaga varg, vi ska plantera in 20 nya vargar, vargen lever och frodas på våra hundar och kreatur. Vad mer kan ni begära? Att vi ska rycka på axlarna när vi hittar vår familjemedlem sönderiven och halvt uppäten och tänka "Vad bra, då slipper vargen gå hungrig i dag". Är det så konstigt att vi som har vargen inpå knuten har en åsikt som vi vill framföra? Är det så jävla konstigt att vi bryr oss mer om våra hundar än om vargen? Är det så konstigt att jägare vill använda hund när de jagar? Är det så konstigt att vi utrotade vargen för 100 år sedan? Nej! Det som är konstigt är att ni fortsätter försvara vargen mot våra ord, våra ord som inte ens gör någon skillnad. Vi har ingenting att säga till om, ingenstans att vända oss, vi kan helt enekelt inte göra någonting åt den här jävla situationen för tar vi saker i egna händer åker vi i fängelse i flera år.

- Det är så synd om vargen som är missförstådd! Kom igen, det är inte ett jävla dugg synd om vargen eftersom den varken kan läsa eller förstå vad vi säger om den. Även om den förstod att den är hatad av många så inte faan skulle den bry sig? Det är ett djur! Ett djur som varken är mer eller mindre värt än något annat men som just nu gör jävligt stor skada. Jag kan hålla med om att när det var en jakthund i halvåret som blev tagen , visst fine sånt händer. Men tre hundar på en helg? Minst en hund i veckan i flera veckor? Och kom inte och säg att vi ska hålla våra hundar kopplade för enligt mig är det samma sak som att bo inte i stockholm om du inte vill bli rånad. Bara lägg av och inse att det är ett problem för oss!

Ni som så är så måna om vargen vad gör ni för vargen? Vad vet ni om vargen? Vet ni ens hur många vargar vi har? Skulle ni verkligen, innerst inne, må sämre om vi hade 20 vargar mindre eller om vi inte har varg inpå knuten? Jag tror inte det! Jag med flera skulle däremot vara överlyckliga om någonting gjordes åt den här situationen. Jag säger inte att vi ska utrota vargen, och det är inte heller vargen jag är förbannad på då den bara gör det den är skapt att göra: överleva på jakt.

Och ni som tänker kommentera detta, bli gärna arga, kalla mig gärna saker, kom gärna med fakta som säger att si och så, säg gärna att jag inte är påläst och heslt av allt- Säg att vargen är missförstådd.

3 kommentarer:

  1. Hur mycket älskar man sitt sällskapsdjur om man släpper det fritt i vargtrakter?

    Vargen är inte ett tänkande djur, det går efter sina instinkter och de berättar för vargen att det är en inkräktare på dess revir.
    Precis som din hund reagerar när något okänt kommer in på er tomt, för den är er hunds revir.

    Det handlar om att respektera sitt närområde, väljer man att bosätta sig i närheten av ett vargrevir så ska man vara fullständight insförstådd med att man utsätter sina husdjur för risker.
    Är man inte beredd att ta dessa risker så bör man fundera på att flytta på sig, för den möjligheten har du, men inte vargen.

    Bea, i varje inlägg jag skriver om vargen beskriver jag också hur och var jag är uppväxt.
    Jag tycker det borde berätta att jag faktiskt har goda kunskaper om frågan.

    SvaraRadera
  2. Jo visst har du stora kunskaper, det tvivlar jag inte på men det är mycket du säger som inte håller.

    1, vi valde inte att bosätta oss i ett område med varg revir. Det har växt fram under tiden

    2, Jag kan inte bara flytta härifrån, och tro mig jag försöker verkligen. Men verkligheten ser inte ut så. Det är inte så lätt. Mamma, pappa och alla de andra som bor här och inte vill ha varg, ska de bara ta sitt pcik och pack om flytta? då kan vi ju evakuera värmland, hälsingland och dalarna, de ställen vi ska ha varg på. Människorna får flytta och vargen (och andra rovdjur) härja fitt. eeh?
    3, bara för att påpeka detta, jag släpper inte mina hundar längre.
    4, jag är uppväxt i Edsbyn Hälsingland och har bott tre år i Forshaga Värmland. Båda platser där det finns varg. Min far är inbiten jägare och jag själv tillbringar mycket tid i skog och mark.
    5, som sagt gör vargen bara det den är gjord för att göra. Men vi människor då? Vi är väl också skapta för att skydda de vi bryr oss om. Det är väldigt noga det där med att vargen vaktar sitt revir. Vi gör samma sak och nej, våra gårdar, våra byar är INTE vargens revir. Det är VÅRT revir. Varför blir folk så arga när vi vill försvara det när det är helt normalt att vargen vill förssvara sitt?

    SvaraRadera
  3. Om Bira (min hund) skulle börja döda allt som kommer in på våran gård skulle jag ta bort henne redan efter 2 offret!

    SvaraRadera