torsdag 5 november 2009

Djurplågeri och enkel statistik - Varg


- Jag (med lila jacka) och varg -




Ja, mina damer och herrar jag det blir ännu ett inlägg om varg. Jag kan också passa på att påpeka att jag inte är någon liten söt hundtjej som har en massa åsikter utan grund, utan att jag har läst på, fört argumenationer inför grupp och faktiskt vet vad jag pratar om. Så, nu vet ni det! Tror jag borde göra en egen katagori för varginläggen snart.


Anonym komenterade och tyckte att jag borde kolla upp hur många hundar som dör i trafiken varje år och hur många vargen faktistk tar. Och jag håller med, tittar man på den statistiken så ser det inte ut som vargen gör någon skada, men nu har jag gjort egna efterforskningar!
Jag har frågat min käre far som är inbiten jägare och tillbringar all sin fritid i skog och mark tillsammans med andra jägare om hur många hundar som dött i trafiken i samband med jakt den här säsongen. Det var nästan ingen sedan åttiotalet sa han, inte på markerna omkring oss. Tittar man på hur många hundar vargen har tagit, bara under en och en halv vecka, så är numret som jag känner till två. Jag har även hört att en tredje blivit tagen men är inte säker på att det stämmet så jag lämnar det osagt.
Just nu har vi 12 vargar i våra skogar + en flock vars antal jag inte känner till. Låt oss säga att vi har 15 vargar här runt Edsbytrakten då. Hur många bilar vi har vet jag inte, men det är i alla fall några tusen som rör sig på våra vägar dagligen. Tittar man då på hur många 15 vargar tar på några månader och hur många några tusen bildar dödar på några månader så ser man att här i våra trakter utgör vargen ett större hot än trafiken. Och ja, det är här, men det är ju våra trakter jag pratar om när jag diskuterar varg eftersom att det är här den finns och gör skada.



Det är inte heller bara våra hundar jag tänker på när jag pratar om varg, jag tänker också självklart på vargen som individ. Jag hävdar inte att den är mer eller mindre värd är något annat djur, men vargpolitiken just nu skadar även vargen. Jag ser hellre att en varg blir skjuten och att vi kanske har en mindre vargpopulation än att varghatare ska lägga ut åtlar och liknande till vargen. Detta varghat och vargkramade leder till att vargen tjuvjagas, och inte på ett snällt sätt! Jag har läst om att man försöker skapa inavlen så att vargen föder missbildade ungar och på så sätt inte kan föröka sig, att man lägger ut kött med skumgummi och en del annat för att bli av med vargen. Det är djurplågeri, det är hemskt! Som jag sagt tidigare, någon måste ju göras!

1 kommentar:

  1. Usch, jag fattar inte varför man inte kan låta ett av Sveriges OERHÖRT få rovdjur få vara! Tänk om 20 år när vargen är utrotad! Då är det försent!
    Det är inte upp till människan att avgöra om en hel art ska få finnas eller inte.
    Efter vargen kommer många många fler arter som utgör något slags hot mon människan. Ska vi döda dem med?
    Och hur många människor dödar inte människor?
    Ska vi utrota människan med?
    För att inte tala om alla som har dött av jordnötter!
    Detta är givetvis inget påhopp på dig Bea, utan allmänna åsikter.
    /Jessica

    SvaraRadera