torsdag 5 november 2009

Varg - missförstådd?

Många vargkramare säger att vargen är missförstådd, men jag förstår inte riktigt vad det finns att missförstå?
Vargen är ett flocklevande rovdjur som livnär sig på att jaga. Den tar allt den har chans att ta för det är en del av deras natur. Vi människor utgör jsut nu inget hot för vargen utan är snarare till nytta efter som vi har kotletter i hagar och släpper även ut mat springandes i skogen som just nu är ett populärt byte för vargen. Vad har jag missförstått?

Jag anser snarare att det är vi hundägare här uppe i skogarna (även kallad varghatare) som är missförstådda. Vad tror folk, att vi ska ta emot vargen med öppna armar och sedan inte yttra ett ljud när den föder sig på våra hundar?

Det är sagt att i sverige ska vi ha rovdjur på ett ställe- mittersta sverige. Alltså hälsingland, värmland och dalarna. Vi ska alltså ha de 200 vargar som finns i sverige på denna yta och vi som bor här har ingen talan utan yttrar vi oss blir vi kallad varghatare. Jag blir så förbannad bara av att tänka på det här. Kan inte vi som bor här få bestämma hur vi vill ha det? De som säger att vi ska ha varg i sverige kan väl själva leva med den istället för att skicka den till oss?
Man säger också att det är vi själva som valt att bo i skogen och att vi får väl flytta om det inte passar oss. Men ska vi behöva flytta för att vargen ska få härja fritt, hör ni själv hur sjukt det låter. Det skulle innebära att hälsingland, dalarna och värmland skulle vara vildmark med en massa vilddjur. Ska de som bor i stan då få skylla sig sjävla om det blir rånade, bara för att de har valt att bo i stan? Det är ju rånarnas natur, det är så de livnär sig.. eh!?

Min hund är mitt barn, mitt allt! Jag har tagit på mig ett stort ansvar när jag skaffade hund och vill ge den det bästa liv den kan få. Just nu känner jag att jag inte kan ge en av mina hundar ett bra liv då hon har en förmåga att rymma om hon går lös. Hon kommer alltid tillbaka efter en timme eller så, men det räcker för att hon ska bli vargmat. och sig inte nej, för det gör det! 350 meter ifrån ägaren blev en hund tagen, en annan alldeles bakom huset! Det har gått förlångt, när ska någon förstå det?

Man säger att hunden inkräktar på vargens mark i skogen men om jag har en varg på min tomt, inte faan får jag skjuta den trots att den inkräktar på min mark! När blev vargen - ett rovdjur! - mer värt än våra familjemedlemmar?

Jag har så många frågor, så mycket att säga om denna släkting till våra hundar men vart vänder man sig? Vem har tagit alla korkade jävla beslut inom vargpolitiken? Låt oss som lever med varg och ser konsekvenserna av det varje dag ta beslut istället!

1 kommentar:

  1. Kanske dags att läsa på lite i ämnet vargattacker innan du uttrycker ditt hat mot vargarna.
    http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm

    Stoppa trafiken är kanske en bättre idé?

    SvaraRadera